Wet vergoeding affectieschade

Wet vergoeding affectieschade
De Eerste Kamer heeft op 10 april 2018 het wetsvoorstel aangenomen dat de vergoeding van affectieschade regelt. Dit is een vorm
van smartengeld voor naasten van slachtoffers die door een fout van een ander zijn overleden, of ernstig of blijvend letsel hebben.
Een vergoeding voor dierbaren die verdriet hebben en met wie het slachtoffer zijn leven deelde. Met ingang van 1 januari 2019 kan
door een beperkte groep naasten smartengeld geclaimd worden.
Huidige situatie
Op dit moment kan bij letsel uitsluitend het slachtoffer smartengeld claimen. In sommige gevallen kan een andere persoon die een
schok heeft opgelopen als gevolg van een ongeval van een naaste schokschade claimen. Er moet wel echt sprake zijn van schade.
Bij overlijden is er geen ruimte voor smartengeld.
Wat verandert er?
Met ingang van 1 januari 2019 kunnen met name genoemde naasten van slachtoffers een beperkt bedrag claimen, indien hun
naaste door de schuld van een ander is overleden of ernstig of blijvend letsel heeft. Een vergoeding voor de dierbare die verdriet
hebben en met wie het slachtoffer het leven deelde. We noemen dit affectieschade. De nu aangenomen wet zorgt voor aanpassing
van het Burgerlijk Wetboek en diverse andere wetten.
Wie kunnen claimen?
de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot of geregistreerde partner van de gekwetste;
de levensgezel van de gekwetste, die ten tijde van de gebeurtenis duurzaam met deze een gemeenschappelijke
huishouding voert;
de ouder van de gekwetste;
een kind van de gekwetste;
degene die in gezinsverband de zorg voor de gekwetste heeft of door de gekwetste werd verzorgd;
een andere persoon die in een zodanige nauwe persoonlijke relatie tot de gekwetste staat, dat uit de eisen van
redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat hij als naaste wordt aangemerkt.
Het moment van de schade is bepalend om de relatie met het slachtoffer vast te stellen.
De bedragen
De te claimen bedragen worden vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Bij aanvang van deze wet geldt een te
claimen bedrag tussen € 12.500 en € 20.000. De bedragen zijn niet hoog, maar de naaste heeft in elk geval een erkenning van zijn
leed.
Voorbeelden
Een kind wordt neergeschoten en overlijdt.
Een partner raakt blijvend invalide als gevolg van een ongeval.
Een partner overlijdt ten gevolge van een medische fout.
Slachtoffer gaat voor
De rechten van naasten kunnen niet ten koste gaan van het recht op schadevergoeding van degene die werd gekwetst.
De praktijk
De claim wordt ingediend bij de aansprakelijke veroorzaker van de “schade” aan de naaste. De aansprakelijkheid en de mate van
schuld van de veroorzaker wordt volgens dezelfde regels beoordeeld als tot nu toe gebruikelijk. Daar verandert niets aan. Als de
aansprakelijkheid van de veroorzaker gedekt wordt door een verzekering, valt de affectieschade ook onder de dekking van de
verzekering. Het is nog niet te voorspellen of dit uiteindelijk zal leiden tot premieverhoging van de aansprakelijkheidsverzekeringen.
Bron: (C) 2018 Consis PA, 16-04-2018

Folder Personenschade

Stappenplan bij letselschade

 

De gevolgen van een ongeval, kunnen een enorme impact veroorzaken op de betrokkene en zijn omgeving. Nadelige gevolgen op gebied van fysiek letsel, mentaal letsel en op financieel, sociaal en juridisch gebied. De periode direct na het ongeval staat uw hoofd niet naar de mogelijke gevolgen op korte en lange termijn, op zo een moment is het belangrijk dat een specialist uw belangen behartigt. Wij gaan graag voor u aan het werk om een goed resultaat te behalen in alle relevante gebieden. Wij nemen samen met u de navolgende stappen.

 

Stap 1. Intake gesprek

 

Op elke gewenste locatie binnen zullen we samen met u de haalbaarheid van uw letselschade zaak beoordelen. Alle aspecten komen aan bod, zoals aansprakelijkheid, persoonlijke omstandigheden, medische behandeling. Bij een positieve beoordeling en met uw instemming gaan wij voor u aan het werk. Het intake gesprek is ongeacht de uitkomst altijd gratis. Het intake gesprek kan persoonlijk of telefonisch plaatsvinden.

 

Stap 2. Aansprakelijk stellen van de veroorzaker of diens verzekeraar

 

Een belangrijke stap is het aansprakelijk stellen van de veroorzaker van het ongeval. In de praktijk komt dat meestal neer op het aansprakelijk stellen van de verzekeraar. Het kan enige tijd in beslag nemen voordat de aansprakelijkheid erkent is. In het geval van een bedrijfsongeval kan het zeker enige tijd duren door onderzoeken van de diverse betrokken instanties. Wij zullen u regelmatig informeren over het verloop de status van uw dossier.

 

Stap 3. Inventariseren van de schade en opvragen informatie

 

Om een goed dossier op te bouwen is het noodzakelijk relevante informatie op te vragen. Dit kan gaan om medische informatie bij uw huisarts, onderzoeksrapporten, loongegevens bij uw werkgever e.d. Uiteraard waarborgen wij uw privacy. Daarnaast zullen wij de geleden en nog te lijden schade inventariseren. Het is belangrijk dat u alle zaken zoals bonnetjes, bankafschriften die met het ongeval te maken hebben, goed bewaart. Met de som van de verkregen informatie kunnen wij samen met u het bedrag aan schade berekenen.

 

Stap 4. Voorschotten

 

Op het moment dat de aansprakelijkheid is erkent, kunnen wij voor u een voorschot vragen. De door u gemaakte eerste kosten als gevolg van het ongeval, zoals reiskosten, medische kosten, huishoudelijke hulp e.d. kosten kunnen worden gedeclareerd. Het is belangrijk dat u de kosten goed bijhoudt. Wij zullen u een Excel bestand sturen, waarin u de kosten kunt bijhouden.

 

 Stap 5. Schadebepaling

 

Op het moment dat u geen klachten meer heeft en weer zo kunt functioneren als in de periode voor het ongeval kan uw dossier worden afgewikkeld en de schade worden bepaald. Het bepalen van de schade wordt in samenspraak met uzelf en de veroorzaker of diens verzekeraar vastgesteld. U moet hierbij denken aan medische kosten en eigen risico, eventuele materiele schade zoals kleding, het verlies aan inkomen, verdienvermogen en smartengeld. In de meeste gevallen komen partijen in de schadeafwikkeling tot elkaar. De meeste verzekeraars werken goed mee en het dossier zal door ons goed zijn opgebouwd en de bedragen goed zijn onderbouwd. In voorkomende gevallen komen we er niet uit met de tegenpartij in dat geval kunnen we de zaak voorleggen aan de rechter. Of via een voor partijen bevredigende resultaat als gevolg van nieuwe onderhandelingen met de tegenpartij.

 

Stap 6. Afwikkelen schade, onze kosten en nazorg

 

Als de schade naar tevredenheid is vastgesteld kan de schade worden afgewikkeld en de bedragen worden uitbetaald. U krijgt voor onze dienstverlening geen nota. Wij zullen de nota sturen naar de tegenpartij. In de wet staat namelijk dat u de redelijke kosten van een belangbehartiger in rekening mag brengen bij de tegenpartij. Wij zullen na enige tijd bij u informeren, hoe het met u gaat, het kan zijn dat u medisch toch nog klachten heeft als gevolg van het ongeval. In dat geval zullen we dat samen met u bespreken met de tegenpartij en de ontwikkeling blijven volgen.

 

Letselschaderaad

 

Wij werken volgens de richtlijnen van de Letselschade raad en volgen de gedragsregels zoals die staan beschreven in Gedragscode Behandeling Letselschade.

 

Op de website van de Letselschade raad vindt u meer informatie. Wij adviseren u deze informatie te lezen, www.letselschaderaad.nl

 

Van provisie naar nota, een vloek of een zegen?

Van provisie naar nota, een vloek of een zegen?

Sinds enige tijd geldt een provisieverbod voor complexe financiële producten, advies en bemiddeling in hypotheken, pensioenen e.d. De adviseur krijgt hier geen provisie meer voor van de aanbieder, maar stuurt nu de nota naar de afnemer, consument. Het voordeel is dat de consument nu precies weet wat een advies kost en daarmee kan onderhandelen met meerdere adviseurs. Een ander groot voordeel is dat de onafhankelijkheid van de adviseur beter is gewaarborgd nu hij niet door de aanbieder meer wordt betaald in de vorm van provisie.

Zoals elk nadeel zijn voordeel heeft, geldt dat andersom ook.

  • een aantal adviseurs is gestopt;
  • aanbieders krimpen het aantal adviseurs in, kostenbesparing;
  • in 2017 stoppen nog meer adviseurs in verband met diploma eisen;
  • online shoppen;
  • verplichting tot afnemen via adviseur door aanbieders.

Bovenstaande ontwikkeling heeft gevolgen voor diegenen die al een financieel product hebben afgesloten waar ooit provisie voor is betaald aan de adviseur. Op het moment dat zij hun financieel product willen wijzigen, aanpassen e.d. zullen zij de nota van de adviseur gepresenteerd krijgen. Dat kan de adviseur ook niet kwalijk worden genomen, die wil betaalt worden voor zijn werkzaamheden, zoals iedereen die werkt zijn loon wil ontvangen. Maar uiteindelijk is het provisie verbod voor deze groep van consumenten geen zegen.

Een oplossing voor een deel van het probleem is dat aanbieders meer wijzigingen toestaat waar geen adviseur bij nodig is en dit gegeven als standaard invoeren. Voor de overige gevallen is het aan de politiek.

R.E. Wilbrink, 30 mei 2016